onsdag 16 maj 2012

V.20 - Onsdag

Det här inlägget kommer jag strukturera upp lite med olika rubriker och så vidare, allt för att det ska bli enkelt att följa med, allt för att undvika förvirring.

Vart står jag idag med arbetet
Just nu håller jag fortfarande på med mina siluetter och tycker verkligen om att göra det. Jag känner att den berömda golvpappen är något material som jag kommer fortsätta att använda. Dels för att det är enkelt att skära i och samtidigt att färgen är något jag gillar, den brungråa. 

Under den här veckan så har jag haft många funderingar kring hur jag ska gå vidare. Efter handledningen i fredags så kom vi fram till att jag skulle fortsätta på samma spår, eftersom jag tycker det är roligt - men dels att jag ska utveckla det hela med att arbeta med fönster (där siluetterna sätts upp) och använda olika papper för att uppnå en mer mystik i arbetet. 

Jag har börjat fundera om aluminiumfolie kan vara något att prova på, då det ger en glans.. Jag har även tänkt under morgonen att prova en massa olika papperstyper i mina siluetter allt från tidningspapper till en massa annat. 

Reflektion
Jag tycker att mitt arbete går framåt och jag tycker att det är spännande att leka med tanken med alla möjligheter som man kan skapa med sina siluetter. Jag tycker även att jag själv utmanat mig själv ganska mycket då jag har använt mig av olika material - från fint/dyrt papper till skräp och sedan till golvpapp. Alla tekniker har något speciellt i sig, och de är olika svårigheter med alla material. Inget är nog helt prefekt, för något måste ju alltid vara fel - annars får man ju inte klaga. 

Pedagogisk ref
När man är ute på skolor och arbetar så möts man ofta av alla besparingar som skolan måste göra - men ändå detta slösande. Papper ritas lite på i ett hörn, klipps på mitten och sedan hamnar dessa i papperskorgen. Många av pedagogerna verkar blunda för detta, även om de vet att skolan måste ha sina besparingar.

Det jag tycker är konstigt är att man inte redan i skolan kan börja introducera hur man kan använda skräp, hur  mycket möjligheter skräp kan ha när man skapar något och hur mycket man kan göra. I dessa tillfällen tror jag det är viktigt att man kan ge konkreta exempel på vad man kan göra, så eleverna verkligen ser att det går. Just i denna stund tar jag en av mina siluetter som är ca 2m och skapad bara i en  massa skräpkartong... Det kostade mig inte en krona, det var bara sådant som skulle slängas - och hur mycket hade inte denna två meters figur kostat att göra i helt nya papper? 

När jag läste en kurs på lärarprogrammet som handlade om just om detta område med miljö och slit och släng så talade man ofta att man lär börja i låg ålder för att sedan bygga vidare - alltså att man i tidig ålder introducerar kring vad papper är och hur mycket man faktiskt kan göra med återvunnet papper.

"Jag tror vi kan lära någonting viktigt av varandra" 

Konstnärlig ref
När jag ändå är inne på att tala om att arbeta med skräp så vill jag visa en video som visar hur man kan göra konst med hjälp av lite städning. Tyvärr vet jag inte vad mannen i klippet heter.. (OBS! vet du så kommentera gärna) 

1 kommentar:

  1. grymt fina sluetter du har alex! Gilr de i ateljén!!!

    //Janita=)

    SvaraRadera