onsdag 22 februari 2012

NU ÄR DET DAGS ATT GÖRA NÅGOT PÅ RIKTIGT

Nu är det allt dags att lägga upp ett inlägg som inte är så abstrakt att folk somnar - som de tidigare inläggen har varit, men så får det bli ibland. Nu tänkte jag tala lite om vad som sker inom skolväggarna på ett språk som alla troligtvis kan hänga med på.

Imorgon har vi ett seminarium kring en text som heter 'Att bedöma eller döma - Tio artiklar om bedömning och betygssättning'. I en av artiklarna som skrivs så skriver man ungefär följande mening; ".. för att bedöma kunskap krävs å ena sidan kunskaper om vad det är som ska bedömas". Jag fastnade lite extra på den här meningen nu när den nya läroplanen, kursplaner har formulerats om och så vidare.
Personligen kan jag känna nu att det är svårt att få kunskaper kring vad det är som ska bedömas när jag tittar på kursplan och dessa kunskapskrav. Allt är formulerat på ett språk som liknar något som jag inte vet vad. Det är svårt att få något grepp om alla dessa begrepp och dess innebörd. För det är ju upp till mig som blivande pedagog att ha dessa kunskaper kring vad som ska bedömas och full koll på allt. Kanske är det inte detta språk som gör att man är förvirrad kring vad som står och så vidare - kan det vara så att det känns så främmande, nytt och samtidigt alldeles för långt borta?
Tankar som dyker upp bara sådär.
-
Andra tankar jag styr min hjärna mot är tankar kring diskussioner vi haft i klassrummet kring dessa betyg och målen som numera heter "kunskapskrav". Jag fick av någon anledning direkt nu en koppling till den andra uppgiften vi ska utforma på vår VFU där vi ska jobba med en serie. Själva uppgiften är ganska så fri i sig men ska fokusera kring begreppet/temat: Konflikter. Hur vi gör denna serie är mycket upp till oss själva när det kommer till metod, material, storlek osv... (Nu finns det risk att jag spinner iväg ännu mer än jag redan gjort haha - håll i er.)

LÄS på egen risk (Tankar som bara flög ner, hänger nog inte ihop eller något - men men)
Om vi säger att man i den "riktiga skolvärlden" arbetar på ett liknande sätt där eleverna ska skapa en serie och sedan får ett ämne kring vad den ska handla om - därefter får jobba på fritiden i vi säger fyra veckor. När dessa veckor har passerat så ska vi diskutera kring detta och se vilka som förstått sig på uppgiften och dess innebörd och slutligen betygsätta detta. Vi får ett papper/vad nu eleven valt att skapa sin serie i och bara ska bedöma denna. Hur bär vi oss åt?
Någon elev kommer med en serie som är lika vacker som ett verk av Frank Miller (Skaparen av Sin City b.la.) Och den andra kommer med en serie som är inte så vacker med fångat huvudsyftet med uppgiften...
Hur ska jag bedöma detta, jag har bara uppgiften - inget mer... (typ som när läraren bara har en bildmapp att titta på)
"Mappar är i sig själv redskap utan speciell pedagogisk värdeförankring..." - Olga Dysthe


Dokumentation tror jag på, dokumentation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar