Idag var det dags att återvända till skolan efter några veckors ledighet. Den här dagen blev vi introducerade till det nya arbetet som vi ska utföra under dessa dagar i början av det nya året. Interaktiv Gestaltning heter kursen som vi kommer att lägga dessa veckor på och i denna kurs ingår det att göra ett grupparbete utifrån begreppet "Gränser".
Efter introduktionen så blev vi indelade i fyra stycken grupper som tillsammans ska göra en gestaltning utifrån begreppet.
Min grupp körde på den klassiska tegelstensmodellen som vi utvecklade tillsammans på en workshop under hösten. Vi hade gränser som rubrik och därefter ställde vi en klockan på fem minuter och under dessa minuter skulle man skriva ner på ett papper allt som man tänkte på när man hörde gränser. Det hela resulterade i en mängd olika ord och tankebanor. Allt som skrevs ner diskuterades i gruppen och varje person fick presentera sina egna tankar osv.
Nästa steg var att göra samma sak igen, dock på mindre tid och inte skriva något som redan tagits upp.
Vi kom senare fram till att vi hade en ganska bra start och fastnade lite vid hur man kan använda saker till sin gräns, och hur man kan göra om något genom att tänja gränserna. Exempel som togs upp var hur en mugg kunde agera som ring till en person och så vidare. Så vi bestämde oss för att varje person i gruppen ska tills på onsdag ta med sig en sak/dokumentera en sak som de arbetat med gränser kring. (som muggringen t.ex.)
Vi har även en del andra planer på hur vi ska gå vidare kring arbetet.. Mer information/vad som sker kommer!
/Adjöken sa löken!
Kul metod! :) känns som att det blev lätt att komma igång med den (Copy - paste till hjärn hårdisken)
SvaraRaderaDu gjorde det klarare för mig vad jag egentligen ska syssla med under dagen=) tack..
SvaraRadera